Powered By Blogger

Friday 25 January 2013

pavlova

assalamualaikum dan salam jumaat. :)
okeyh, hari ni nk cter pasal pavlova pulak ye.. hehe
smlam aku try la buat pavlova ni, sbb teringin sangat2! siap aku beli kt bakery lg, sbb nk try sblum buat. tp yg kt bakery tu mahal! aku x tau la harga standard pavlova tu berapa, sbb ni pun 1st time beli kan. 1 biji yg besar mcm tart telur tu, harga dia rm4.50. mahal la bg aku! sbb mkan skali masuk mulut dh habis. haha!
makanya aku try la buat sendiri. semalam aku start buat kul 9 pagi, tp siap 1 pagi...lama x? 

kenapa lama gler? sbb smalam blackout! lama glerr...12 jam! 
dah la blackout time meringue tu duk dlam oven. bile dh blackout tu aku tggal je dlam oven tu, bile dh sejuk sikit aku ttp benda tu ngan tudung tupperware. geram tau x! okey 12 jam dh berlalu, aku sambung baking balik. aku x tau la berapa lama aku baking bnde ni supaya benda ni masak ngan warna coklat muda. hampir2 2 jam kot. blackout punye pasal.
aku buat pavlova ni, aku ikot resepi di blog kak ana. ikot sebijik2, insyaAllah....menjadi. :)

sebelum buat ni, aku risau gk nk cari whipped cream ni. last skali aku cari kat bakery gk. sbb nk ambk whipped cream yg dkat supermarket tu tkot x jadi. nk gune sikit je, tp aku dh beli yg 1kg punya! bleh buat spuluh pavlova..haha!


 buah2 aku guna strawberry ngan kiwi. ngat nk tmbah anggur hitam gk, tp nk save budget punye pasal...cancel terus! hehe



tepat jam 1 pagi, siaplah pavlova aku...mula2 ingat x jadi tau. sbb macam....ntah! mcm x jadi...tp aku teruskan gk sapu whipped cream, susun buah2...simpan dlam peti. dan pagi tadi aku try...jadi sbb ok je lidah aku ni rasa. :)

pavlova aku tebal sbb hari tu duk complain yg bakery nipis. :D


okay....sampai sini aje cter pavlova aku. tata! 

◤(¬‿¬)◥




No comments:

Post a Comment